Cliëntenraad

Een cliëntenraad is een groep cliënten die opkomen voor de gemeenschappelijke belangen van alle cliënten in een zorginstelling. Het bestaan en de (medezeggenschaps)rechten van een cliëntenraad zijn vastgelegd in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ).

Uw rechten als lid

Een cliënt of patiënt van een zorginstelling kan meepraten over het beleid via de cliëntenraad. De cliëntenraad in een zorginstelling behartigt de gemeenschappelijke belangen van de patiënten en cliënten. Zo heeft een cliëntenraad de volgende rechten:

  • Recht op informatie
  • Recht op overleg
  • Recht om te adviseren
  • Recht van instemming
  • Recht van enquête bij wanbeleid
  • Recht om een bestuurslid voor te dragen

Waarom?

Prima Zorg Den Haag vindt de medezeggenschap van haar cliënten van enorm belang. Cliënten maken onze dienstverlening van dichtbij mee en kunnen vanuit een anders perspectief toevoegde waarde creëren. Ten slotte streven wij om onze dienstverlening zo goed mogelijk af te stellen op de behoeften van de cliënt. Een cliëntenraad speelt hier een belangrijke rol in. Met de ingebrachte punten van een cliënt kan de ervaring uit de praktijk gebruikt worden om onze organisatie en dienstverlening te verbeteren.

Wie kan er lid worden?

Om lid te worden hoeft u geen vooropleiding te hebben. Echter dient u als lid zijnde betrokkenheid te hebben met de zorgsector. Omdat u de belangen van een grote groep cliënten behartigt, is het belangrijk dat u voldoende tijd hebben om zich in te zetten, het leuk vinden om in een team te werken, communicatief vaardig zijn en graag contacten onderhouden met (mede)cliënten.

Lid worden

Denkt u dat u de geschikte kandidaat bent en wilt u wat betekenen voor de cliënten van Prima Zorg Den Haag? Dan kunt u aanmelden door een mail te sturen naar info@primazorgdenhaag.nl of door het onderstaande contactformulier in te vullen.

Om je de best mogelijke ervaring te bieden op onze website, gebruiken wij en derde partijen technieken zoals cookies.